Iværksætterånden, det innovative mindset og venskabet har været der fra begyndelsen

Iværksætterånden, det innovative mindset og venskabet har været der fra begyndelsen

De to iværksættere, Casper Alling-Dam (31) og Mikkel Haaning (30) er begge opvokset på Mors. Det er et venskab, der startede i de tidlige teenageår, hvor de både har dyrket håndbold, tennis og gået på handelsskolen sammen. Det er altså to rigtig gode venner, der kender hinanden i forskellige sammenhænge. Et venskab der trods lange distancer imellem de to, da Mikkel flyttede til København og Casper til Århus, stadig har formået at bestå. Det er der nok flere årsager til, men én af dem er deres fælles passion for iværksætteri. En passion, der gennem årene er kommet til udtryk, ved at de altid har ringet til hinanden, når de har haft en god forretningsidé.

-Vi har af flere omgange udvekslet og pitchet idéer og forretningskoncepter med hinanden. Casper har været selvstændig i mange år, hvor han med succes har startet flere virksomheder og projekter op og solgt dem videre. En vaskeægte iværksætter, fortæller Mikkel.

Og der har været rigtig mange idéer oppe at vende. Både Casper og Mikkel har nemlig en helt særlig evne til at kaste om sig med gode (og måske mindre gode) idéer. Især Mikkel er lidt af en idémager, der kan smide idéer afsted på samlebånd. Sådan fortæller Casper om deres passion for iværksætteri og brainstorming på mulige forretningsidéer.

-Vi har de samme ambitioner, og vi supplerer hinanden rigtig godt i alle processer. Vi har aldrig været i tvivl om, at vi skulle gå all-in på at skabe en virksomhed sammen, når først vi havde det rigtige koncept – og det har vi med DOTS.RECYCLING, lyder det fra Mikkel.

En interesse for tennis blev startskuddet til DOTS.RECYCLING

Mikkel, der bor i København, spiller tennis i en af landets største klubber. Som mange andre gode projekter, så ligger der en undren bag. Under en tennisdyst undrer Mikkel sig over, hvad klubben gør med alle de tennisbolde, som de ikke bruger længere. Mikkel finder ud af, at klubben smider 40-50.000 bolde ud om året. På det her tidspunkt er Mikkel ikke helt klar over, hvad han vil bruge boldene til, men noget må de da kunne bruges til, tænkte han. Mikkel indgår en aftale med klubben om, at han må tage de brugte bolde med hjem. Han undersøger det indre, det ydre og alt derimellem. Det robuste materiale fra bolden, der består af filt og gummi, var dét, der inspirerede Mikkel til idéen om at producere filtdutter - og faktisk, ikke kun dots, for lige fra begyndelsen har det været planen, at Mikkel og Casper gerne ville anvende så meget af materialet fra tennisboldene som overhovedet muligt. Det materiale der ikke bliver brugt til dots, skal bruges til skosåler, snørebånd og indlægssåler. Kort tid efter stod Mikkel med de første tusind dots i hånden. Dots, der blev lavet med håndkraft i Mikkels kælder i København. Og lige der. Der startede idéen til DOTS.RECYCLING.

Men Idémageren, Mikkel har brug for sin gode kammerat og iværksætteren med de mange kontakter, så da projektet var i sin spæde begyndelse, og Mikkel har lavet de første mange dutter selv, var det da også kun naturligt, at Mikkel – helt som i gamle dage - tog fat i Casper. Og så er vi ved at være tilbage til det med at ringe til hinanden med de gode idéer. Casper fortæller, at den her idé var lidt mere slagkraftig end nogle af de idéer, der tidligere har været oppe at vende, og derfor tog de den skridtet videre, og ifølge Casper er det jo det fedeste projekt de kunne vente på at gå i gang med. Der er ingen tvivl om, at de på mange områder, har fundet en god konstellation for en succesrig iværksætterrejse, og det bliver utrolig spændende at se, hvad det udvikler sig til.  

Lokale iværksættere skaber et behov hos forbrugerne med et kvalitetsprodukt og en unik storytelling

Mikkel og Casper finder ud af, at der bliver produceret 350 millioner tennisbolde om året på verdensplan, og under 1 % bliver genbrugt. Derfor er konceptet i DOTS.RECYCLING at indsamle så mange brugte og kasserede tennisbolde fra så mange tennisklubber, hvor det giver mening, som overhovedet muligt. Tennisbolde, som vi nu har fundet ud af, skal bruges til at producere filtdutter – eller dots. ”Filtdutter”, som Casper og Mikkel har fundet ud af, er den mest velkendte betegnelse for produktet blandt den almene forbruger. Produktet, hvis hovedfunktion er at beskytte sine gulve.

Udfordringen med de filtdutter, der findes på markedet i dag er, at man skal udskifte dem jævnligt, da de sætter sig udover stolebenet og samler en masse støv.

Ifølge Casper, er det et produkt og et hverdagsproblem, som alle folk kender til, men som man ikke rigtig snakker om. Det er jo et produkt, der bare er der. Men det er et problem, vi oplever, at folk tænker rigtig meget på, og som irriterer rigtig mange mennesker.

-Så vi har med et produkt at gøre, hvor vi virkelig kan gå ud og skabe et behov via noget markedsføring, fortæller Casper.

Ifølge Casper, har de en stor fordel med en unik storytelling og et produkt af meget høj kvalitet. De første dutter blev sat på hjemme hos Mikkels mor og far i november 2019, og de sidder der endnu. Det siger noget om produktets kvalitet, fortæller Casper. ​​​​​​​

Præsentationsrunde lokaliserer behovet i markedet

Mikkel og Casper fortsætter med at stanse deres dots, for de skulle jo finde ud af om der var interesse for produktet ude i branchen. De tager på en såkaldt turné i 10 forskellige bolighuse og møbelforretninger i København og det viste sig, at alle var vildt interesserede i produktet. De kunne alle se, at det var noget godt materiale. Der var desuden stor interesse fra hotel- og restaurationsbranchen, hvor stolene i restauranterne bliver brugt rigtig meget i prime time. Ifølge Casper, har mange restauranter opgivet at beskytte deres gulve på den måde grundet jævnlig udskiftning, for ellers kunne de næsten ikke lave andet end at skifte dutter. Hen over en sommer med fuld knald på fik Casper og Mikkel lov til at sætte deres DOTS-filtdutter på Scandic Hotel og Comwell Hotel i Århus. Begge hoteller var helt oppe at køre over kvaliteten af DOTS.RECYCLINGs filtpuder. Det var jo en stor succesoplevelse og en god indikator på, at der er et behov, og at de skulle arbejde videre med projektet. Det gjorde de, og gennem Caspers kontakter, fandt de da også en leverandør i Litauen, der kunne masseproducere deres dots. Men både Mikkel og Casper har altid vidst, at de skulle til Danmark på et tidspunkt, og som de lokale Nykøbing Mors-drenge, de er, så har BILA A/S længe været i deres tanker som samarbejds- og sparringspartner. Et samarbejde der, ligesom Mikkel og Caspers partnerskab, viser sig at være det perfekte match. Og det er der flere grunde til, ifølge Market Unit Manager hos BILA A/S, Flemming Bunde. Flemming fortæller, at de to parter er rigtig gode til at arbejde med hver deres kompetencer og få noget succesfuldt ud af det. 

I det her tilfælde er det BILAs store viden og erfaring om produktionsoptimering, automatisering og salg kombineret med Casper og Mikkels tæft for iværksætteri, deres gåpåmod og energi samt kompetencer indenfor markedsføring og branding, der komplementerer hinanden rigtig godt, lyder det fra Flemming. 

Flemming, der foruden ovenstående har ageret sparringspartner i forhold til salg og prisfastsættelse af produktet.

Sådan et par iværksættere som Casper og Mikkel har selvfølgelig store ambitioner for projektet. De fortæller, at de indenfor halvandet år, har planer om at indsamle bolde i minimum 150 klubber rundt i de 10-15 største lande i Europa. 

Publiceret januar 2022