”Vi vidste godt, at vi på et tidspunkt ville automatisere, men den stigende efterspørgsel på skyr produkter har presset os til at gøre det nu”, udtaler Jens Møibæk, Technical Supervisor på Thise Mejeri.
Med løsningen har Thise optimeret skyr produktionen markant. Mejeriet kan nu producere 9000 bægre skyr i timen, og det er en fordobling i antallet af produkter siden den manuelle håndtering af produktionen, hvor 11 medarbejdere holdt produktionen kørende døgnet rundt – alle ugens dage. Optimeringen af produktionen lever derfor op til Thise Mejeris mål om en højere kapacitet og øget effektivitet for at imødekomme markedets stigende efterspørgsel, forklarer Jens Møibæk.
Løsningen leveret til Thise omfatter to Kawasaki robotter. Robotterne er installeret med henblik på at pakke og palletere ordrer. To arbejdsprocesser, der ifølge Jens Møibæk har været komplet manuelle, før BILA’s løsning blev installeret.
Selve produktionen består nu af en automatisk påfyldning af skyr i bægre, som sendes via et lamelbånd til pakning ved en Kawasaki FS20N robot. På et andet lamelbånd fragtes plastikbakker eller papbakker hen til robotten, som i én bevægelse pakker to plastikbakker med 6 bægre skyr i hver. Robotten kan pakke forskellige typer af skyr produkter med op til 500 ml. i hvert bæger.
Efter endt pakning sendes produkterne videre til palletering. Robotten palleterer to bakker i en enkelt bevægelse, hvorefter pallerne manuelt fragtes til lageret.
Med løsningen forklarer Jens Møibæk, at Thise Mejeri nu har fået en driftssikker løsning, hvor den manuelle håndtering af bægrene er reduceret til et minimum. Samtidig er løsningen fleksibel, fordi den udover skyr kan pakke og palletere andre af Thises produkter med samme lågdiameter.
Vi har valgt BILA A/S, fordi de er lokale. De kender os, og vi kender dem. Så vi betragter dem som husets leverandør”, udtaler Jens Møibæk om samarbejdet med BILA A/S.
Thise Mejeri har tidligere fået installeret flere automatiseringsløsninger fra BILA A/S, og Jens Møibæk fortæller, at det for Thise Mejeri er vigtigt at have BILA’s serviceafdeling tæt på, hvis de får brug for support.
Kontakt vores kompetente eksperter, så vi sammen kan finde den bedste løsning for lige netop dig og din produktion.