DFI-Geisler får renoveret robot til håndtering af bordplader

DFI-Geisler får renoveret robot til håndtering af bordplade

”Med tilknytning af en robot har vi fået en langt kortere payback-tid på projektet, og vores konkurrenceevne er betydeligt styrket, da vi nu kan producere billigere og hurtigere."

- Production Manager Jesper Sørensen

Highlights

  • Øget kapacitet
  • Kort ROI på projektet på 2,3 år
  • Fleksibel og fremtidssikret løsning

Investering med fleksibilitet og uden flaskehalse

BILA Service leverer en renoveret robotcelle i projekt til en mere effektiv håndtering af bordplader ved limning af laminatkanter. DFI-GEISLER  er en af Europas førende leverandør af bordplader til køkken, bad og bolig. DFI-Geisler tilbyder bordplader bl.a. i laminat, træ, stål, glas samt beton og har opnået en stærk position på det europæiske marked.

DFI-Geisler stod med produktion af en bordpladeserie af laminat, der var meget løntung og med mange processer. De ønskede derfor at effektivisere og rationalisere de mange processer, der indgik ved limning af kanter på bordplader med et af virksomhedens kantlimeranlæg. Tidligere håndterede to medarbejdere limningsprocessen. Én medarbejder ilagde manuelt de tunge bordplader i kantlimeren, hvorefter en anden medarbejdere manuelt både vendte bordpladerne med en løfteåg og skubbede dem hen ad tilknyttede rullebaner.

Renoveret robot samarbejder med kantlimer

Efter at DFI-Geisler havde talt med kantlimerleverandøren uden at stå med et potentielt automatiseringsforslag blev en løs snak om effektiviseringsmuligheder med leverandøren og BILA Service til en reel løsning på projektet. Valget faldt på en investering i en renoveret robot leveret af BILA Service, der skulle indgå i et samarbejde med kantlimeranlægget. Production Manager Jesper Sørensen fortæller om investeringen: ”En brugt robot havde det helt rette investeringsomfang for os, og var den bedste løsning til prisen. Vi har stor tillid til BILA Service, der dagligt er ’husets serviceleverandør’. De har leveret en renoveret robot, der fremstår som ny på både ydeevne og udseende - og ovenikøbet med garanti”.

 

 

 

Halvering af både mandskab og produktionstid

I dag er mandskabsbehovet reduceret med 50%, hvor kun én medarbejder nu kan håndtere hele limningsprocessen. Tilknyttede medarbejderne har været involveret i hele automatiseringsprocessen bl.a. ved besøg og introduktion hos kantlimerproducenten. Værkfører Kim Østergaard uddyber: ”Medarbejderne har været meget positive om automatiseringen. De kunne bl.a. se gode muligheder i at få bedre ergonomiske forhold, og i at overarbejde ikke længere var nødvendigt for at kunne følge med i produktionen.”

Derudover er produktionstiden af bordpladerne i projektet også næsten halveret:

"Vi har oplevet en enorm forandring, da vi er gået fra en produktionstid på 7 dage til nu kun 4 dage. Det gælder fra produktionen er startet op til bordpladen er klar til forsendelse. Samtidig har vi fået en fremtidssikret løsning, der er fleksibel og har mulighed for at fordoble vores kapacitet". Jesper Sørensen, Production Manager