Schur-succes med førerløse trucks - AGV’er

AGV - Automated Guided Vehicles hos Schur

Motivationen bag Schur’s AGV-installationer var ikke ROI eller Payback. Ikke desto mindre er tilbagebetalingstiden på anden AGV-installation under et år."

Fabrikschef Allan Laursen

Highlights

  • Øget produktivitet og effektivitet
  • Forbedret personsikkerhed og arbejdsmiljø
  • Flytbar løsning
  • Reducerede omkostninger og kort tilbagebetalingstid

Produktionen hos Schur havde en stor udfordring vedrørende det tidligere interne transportanlæg. Store flaskehalse var blevet et dagligt problem for fabrikkens vareflow, der også stod uden teknisk support og servicemuligheder. Samtidig var dårlige arbejdsstillinger blevet et samtaleemne. Schur ønskede derfor et system, der både løste de logistiske udfordringer og kunne højne det generelle arbejdsmiljø. Her tilføjer fabrikschef Allan Laursen, at deres AGV-installation indgår som et element i at opretholde Schur’s konkurrenceevne i outsourcingtider.

Løsning med seks AGV’er inklusiv service og support

Schur har i dag investeret i seks AGV’er, der løser transporteringsopgaver i deres kartonnage- og trykkeafdeling. Opgaverne består i transporter mellem folievikler, centralt palledispenceringsanlæg, diverse lagre samt palleteringsanlæg fra BILA. Her er BILAs tekniske support og service til rådighed døgnet rundt.

- 2009: fire AGV’er i kartonnage-afdeling løser transporteringsopgaven af varer, hvor der dagligt håndteres 600-700 transporter af råvarer, halvfabrikata og færdigvarer på EUR- og UK-paller.

- 2013: to AGV’er i trykkeafdeling har gennemsnitligt 350 transporter i døgnet i vareflowet mellem trykkelinjer, tompallesektioner og inputbaner til lagerafsnit, samt der suppleres/fjernes tomme paller.

AGV overvåges automatisk

Styresystemet SGV Manager tildeler AGV’erne kørselsordrer og overvåger transportsystemet. Når den enkelte AGV har modtaget en ordre, er den selvkørende, indtil ordren er afsluttet. Derefter modtager den en ny ordre eller kører automatisk til nærmeste ladestation. Systemet indeholder en 100% ajour liste med aktuel status og historik over alle palleidentiteter i tilknyttede afdeling. Kommunikationen mellem styresystem og AGV sker via et lokalt RF-system. Samtidig er SGV Manager Windows-baseret og bygger udelukkende på Schur-specifikke brugermenuer. I installationerne styres køretøjerne af lasernavigation. Køreruter opbygges af en maske af ’noder’ – fiktive positioner på fabriksgulvet. Disse noder kan ændres og justeres i ruteplaceringer og kørselsmønstre gennem enkel omprogrammering.

”Vi har haft ufatteligt få stop i AGV-systemet – i størrelsesordenen én pr. år – og hver gang forårsaget af påkørsel med manuelle gaffeltrucks, eller når en AGV under programmering er blevet betjent manuelt ” - Fabrikschef, Allan Laursen