Robotarm frigiver 150 timer på 4 måneder

Robotarm frigiver 150 timer på 4 måneder

”Lige til at starte med var medarbejderne skeptiske og tænkte: "Hvad har han gang i med det projekt?" Men allerede efter den første uge kunne de se, at det her var virkelig godt. Og nu er de vilde med den"

- Print Production Manager, Søren H. Nielsen

Highlights

  • Frigivet kapacitet på 150 timer
  • Forbedret arbejdsmiljø
  • Øget konkurrenceevne

Trykkerivirksomheden InPrint A/S har nu i et halvt år fået hjælp i produktionen fra en UR10-robotarm. Det har betydet mindre ventetid i produktionen, forbedret arbejdsmiljø og frigivet kapacitet på hele 150 timer i løbet af fire måneder.

”Effektiviseret produktion”, ”glade medarbejdere”, ”forbedret fysisk arbejdsmiljø” og ”fantastisk investering”. Det er blot nogle af de vendinger, Print Production Manager Søren H. Nielsen fra InPrint bruger til at gøre status over effekten af den UR10-robotarm, trykkeriet fik implementeret i produktionen i oktober 2016.

Lige til at starte med var medarbejderne skeptiske og tænkte: "Hvad har han gang i med det projekt?" Men allerede efter den første uge kunne de se, at det her var virkelig godt. Og nu er de vilde med den, fortæller Søren H. Nielsen.

For meget tid i venteposition

InPrint er et mellemstort trykkeri med 15 ansatte, og som totalleverandør af tryksager løser det midtjyske trykkeri en bred vifte af trykopgaver – og produktionen involverer ofte mange løft og megen ventetid, når maskinerne printer. Men det har den samarbejdende UR10-robotarm siden oktober skåret væsentligt ned på.

Søren H. Nielsen, der har ansvaret for InPrint storformatproduktioner, havde gennem længere tid overvejet, hvorhenne i produktionen det ville give mening at implementere en samarbejdende robot. Svaret gav efterhånden sig selv:

I forbindelse med en større opgave for en kunde, som vi printer storformatsmotiver for, gik det op for mig, at her ville det give mening med en samarbejdende robot. På en sådan opgave tager det fire minutter at printe hver plade, og i de fire minutter står vores printoperatør bare og venter på, at maskinen siger ’bip’. Så tager han pladen ud og lægger en ny på. Og så venter han igen. Når jeg gik forbi ham, stod han for det meste bare der og ventede.

Søren H. Nielsen regnede sig frem til, at trykkeriet dagligt ville kunne frigive to timer på en sådan opgave ved at lade en robot overtage printoperatørens manuelle løftearbejde.

150 timer frigivet på 4 måneder

I oktober 2016 kontaktede han Area Manager i BILA Steen Slabiak Jensen for en pris på den største robotarm, da opgaven krævede en vis rækkevidde. Næste dag bestilte han den – og inden for tre dage blev UR10-robotarmen leveret, og Søren H. Nielsen kunne selv sætte robotarmen op, programmere og integrere den med eksisterende hardware. En programmering og interface, som han kalder logisk og meget intuitiv.

Med en rækkevidde på op til 130 cm er UR10 den største af Universal Robots-robotterne. Den automatiserer processer og manuelle opgaver, hvor præcision er afgørende. Og ved hjælp af den indbyggede force mode kan robotarmen gribe pladerne og flytte dem op til et anlæg i printeren, så de ligger helt præcist.

Vi har kørt 4.500 plader på den ene maskine siden december, hvor robotten håndterer pladerne med en gennemsnitlig tid på to minutter. Det betyder, at vi siden december har frigivet en kapacitet på 150 timer ved at lade robotten overtage. Det svarer til omkring 45.000 kroner alene i frigivet tid, lyder det begejstret fra Søren H. Nielsen.

Bedre arbejdsmiljø og øget konkurrencedygtighed

Medarbejdernes skepsis ændrede sig hurtigt til begejstring, da de oplevede robotarmen i aktion. UR10 har både sørget for mindre tid i venteposition, og den effektiviserede produktion har tilmed resulteret i færre overarbejdstimer, fortæller Søren H. Nielsen. I det hele taget er arbejdsmiljøet blevet bedre takket være robotten fra Universal Robots:

– Arbejdsmiljøet er blevet væsentligt bedre. Det at stå ved en maskine og bare vente på, at den siger ’bip’, er jo til at blive idiot af. Nu kan den mand, der tidligere har stået ved maskinen, lave noget, der giver mening.

Forbedret arbejdsmiljø og effektiviseret produktion er ikke det eneste gode, der er kommet ud af UR10-robotten. Søren H. Nielsen fortæller også, at trykkeriet på grund af den hjælpende hånd fra robotten nu kan tage opgaver ind, som ikke tidligere har kunnet svare sig – først og fremmest digitale opgaver i helt store oplag.

– Robotten har betydet, at vi nu kan være konkurrencedygtige på opgaver, der tidligere lå uden vores kapacitet. Ganske enkelt, fordi vi nu kan hive en mand ud og lade robotten overtage opgaven.