Fodercentralen for Holstebro og Omegn

Palletering af frosne plader til minkfoderbranchen

Pladefryseranlæg automatiseret

”Kawasaki robotter er utroligt driftsikre og derfor meget stabile, hvilket var en af årsagerne til, vi investerede i netop denne løsning med en Kawasaki robot.”

Direktør Poul Vester Pedersen

Highlights

  • Driftssikker og stabil løsning
  • Forbedret arbejdsmiljø
  • Hurtigere håndteringsproces
     

Baggrund for investeringen

Fodercentralen for Holstebro og Omegn amba er en virksomhed, som sælger minkfoder. De har investeret i en fabrik på Færørerne, som både håndterer friskfangede fisk og fiskeaffald. Disse fisk bliver frosset til store frostplader, som herefter bliver palleteret. Tidligere blev industrifiskene bearbejdet på små utidssvarende fryseanlæg på Færøerne. I dag bliver en større del af industrifiskene indfrosset på denne fabrik, som hedder P/f Holva Fish, hvorefter det færdige produkt sejles til Danmark og anvendes i minkfoderproduktionen i Holstebro.

Formålet med automatiseringen har været at sikre en hurtigere håndtering fra modtagelse af råvarer til frostpladerne står færdigpalleteret på frostlager, da man herved opnår den bedste kvalitet i produktet.
Derudover er arbejdsmiljøet væsentlig forbedret, eftersom medarbejderne ikke skal foretage sig ensidigt, gentaget arbejde og tunge løft. Disse manuelle håndteringer er typiske i branchen.

Løsningen

Den fleksible robotløsning, som er leveret til fabrikken, håndterer 6 frysere med 40 fryseplader i hver. I en arbejdsgang tømmes fryserne for frostplader. Det tager ca. 8 min. at tømme en fryser. Herefter palleteres frostpladerne. Dette er en enkel løsning, hvor samme robot med samme værktøj både tømmer og palleterer. Fodercentralen for Holstebro og Omegn har erfaring med Kawasaki robotter fra en tidligere leveret løsning.

Direktør Poul Vester Pedersen udtaler: ”Kawasaki robotter er utroligt driftsikre og derfor meget stabile, hvilket var en af årsagerne til, vi investerede i netop denne løsning med en Kawasaki robot.” Fra Fodercentralen er der stor tilfredshed med den måde BILA har håndteret projektet på, hvor især den innovative del og serviceafdelingen fremhæves ”Serviceafdelingen på BILA kører helt perfekt. Der er en struktureret arbejdsgang, hvor vi hvert halve år er sikret et tjek af vores anlæg. Det kører bare,” slutter Poul Vester Pedersen.

Denne løsning kan også anvendes i andre brancher, som for eksempel i kødbranchen.