CNC-drejning hos KAMF med BILA RoboPower

CNC-drejning hos KAMF med BILA RoboPower

Der har ikke været noget at sætte en finger på. Faktisk var det BILA, der var foran os. De var færdige med robotten, før vi var klar. Og efterfølgende har servicen også kørt perfekt."

Direktør Keld Adelsbøll”.

Highlights

  • Simpel programmering
  • Ingen afskærmning
  • Flytbar løsning
     

KAMF er en maskinfabrik beliggende i Hornslet nord for Århus. Hos KAMF arbejder man med en kombination af automation og robotløsninger samt arbejde med lean og 5S.

KAMF er en typisk underleverandør, som bearbejder mange forskellige emner ofte som små seriestørrelser. Derfor var deres investering af BILA RoboPower ideel til at servicere deres CNC-maskine, som tidligere blev gjort manuelt af en medarbejder.

Løsningen

BILA RoboPower er en meget brugervenlig robotcelle, som har en nem tilgængelighed i form af sin enkle programmering. Operatøren kan til hver en tid omprogrammere cellen, og der er ingen begrænsning på den, da den ikke er låst fast af nogle parametriske modeller. Derudover er det en fleksibel robot, der kan flyttes rundt i produktionen efter behov, og samtidig er sikkerheden høj.

KAMF havde været på udkig efter en robot i et par år og var egentlig ved at købe en robotarm et andet sted, da BILA’s sales manager Lars Skaarup Rasmussen var på besøg hos KAMF’s direktør og havde spurgt: ”Hvorfor købe legetøj, når du kan få en rigtig robot til den samme pris.” BILA RoboPower levede på alle måder op til KAMF’s krav om, at robotcellen skulle være let at programmere, være en mobilløsning, der kunne flyttes rundt i produktionen, og sikkerhedsmæssigt skulle den være 100% i orden.

Sikkerheden i top

Siden BILA RoboPower blev lanceret for knap et år siden, er det gået stærkt med udviklingen af modellen, og KAMF har som den første kunde valgt at investere i en BILA RoboPower uden afskærmning. Dette betyder, at robotten står uden noget bur omkring sig, og der er fri adgang direkte til robotten. Men der bliver ikke gået på kompromis med sikkerheden af den grund. Der sidder en sick scanner – en usynlig afskærmning, som afbryder robotten, hvis man kommer for tæt på.

KAMF’s direktør Keld Adelsbøll ønskede en løsning, der var så åben som muligt: ”Jeg synes, det er smart frem for at åbne og lukke op ind til robotten, hver gang der skal skiftes emner, og i det hele taget er tilgangen til robotten meget mere tilgængelig.”

BILA RoboPower er KAMF’s første robot i virksomheden. KAMF valgte ikke BILA RoboPower, fordi det var den billigste løsning, de kunne finde, men fordi BILA RoboPower er den mest stabile løsning, som lever op til lige præcis de krav, som KAMF stillede. KAMF ønskede noget, der var nemt at gå til – en simpel og fleksibel robotløsning, som ikke måtte være for kompleks. De valgte Kawasaki robotten pga. den høje kvalitet og den simple måde at programmere på samt på præcision og hastighed. Samtidig ønskede man at handle med en virksomhed, der havde et servicekoncept, der sikrede adgang til hjælp døgnet rundt.

Arbejdsmiljø en vigtig faktor

Hos KAMF stod der tidligere en operatør, som manuelt kom emnerne ind og ud af CNC-maskinen. De vidste, at de ikke skulle have ansat flere medarbejdere til maskinen, men for at bibeholde konkurrenceevnen havde de brug for at udnytte maskinen i flere timer om dagen, og her ønskede man en robotløsning. Målet for KAMF er, at BILA RoboPower kan køre op til 5 timers ubemandet produktion efter fyraften, og idet de har en multimaskine, som færdigbearbejder emnerne, kan KAMF’s medarbejdere se en færdig produktion ligge klar om morgenen, når de møder ind.

Arbejdsmiljøet betyder meget hos KAMF, og den medarbejder, der tidligere stod fast ved en maskine, er nu frigivet til andre opgaver, og han har mulighed for at betjene flere maskiner samtidig. Keld Adelsbøll udtaler: ”Der, hvor vi har en masse gentagelser er der ingen grund til at slide en masse medarbejdere op. Det kan vi lige så godt gøre med en robot. Der kan man trods alt købe en ny. Det kan man ikke med en medarbejder.”

Hele forløbet omkring BILA RoboPower har kørt som det skulle, og der var hurtig levering fra BILA´s side. ”Der har ikke været noget at sætte en finger på. Faktisk var det BILA, der var foran os. De var færdige med robotten, før vi var klar. Og efterfølgende har servicen også kørt perfekt, slutter KAMF’s direktør Keld Adelsbøll”.